Vanaf 600 meter stapt de gemiddelde Vlaming in zijn of haar wagen.
Aantrekkelijke infrastructuur doet mensen kiezen voor stappen of fietsen.
Een greep uit onze ideeën voor de toekomst
- De fietspaden worden verder vernieuwd langs de Leuvensestraat, de Waversebaan, de Blandenstraat, de Maurits Noëstraat en de Naamsesteenweg. Er komt een fietstunnel onder de Expresweg in Blanden.
- Een ruime zone 30 wordt de norm in elke dorpskern. In samenspraak met de buurtbewoners ontwikkelen we een aangepast circulatieplan met o.a. éénrichtingsstraten en fietsstraten, zodat verplaatsingen van en naar school veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Sluipverkeer wordt op die manier aangepakt.
- De gemeente zorgt voor voldoende publieke laadpalen voor elektrische wagens. Elke kern krijgt een autodeelproject met elektrische wagens, om zoveel mogelijke inwoners de kans te geven elektrisch rijden te ervaren.
- Haasrode en Blanden krijgen een hoogfrequente en snellere busverbinding met Leuven, langs de Naamsesteenweg. Het gemeentehuis en de Zoet Water site moet vlot bereikbaar blijven ook voor niet autobezitters.